Як КРАІЛ трансформувала індустрію азартних ігор в Україні за чотири роки | Коментарі України


Легалізація азартних ігор: Підсумки роботи КРАІЛ за чотири роки

Журналісти видання "Коментарі" провели бесіду з очільником Комісії з регулювання азартних ігор та лотерей (КРАІЛ), щоб підсумувати результати роботи організації за останні чотири роки. За цей період ринок азартних ігор в Україні зазнав суттєвих змін, зокрема пройшов шлях від легалізації до формування прозорої та контрольованої системи. У ході інтерв'ю було обговорено досягнення КРАІЛ, основні труднощі, з якими стикалася комісія, а також стратегічні плани на майбутнє. Глава КРАІЛ Іван Рудий також висловив свої думки щодо проблемних аспектів роботи операторів, майбутніх перспектив ринку та важливості санкційної політики в умовах воєнного часу.

13 серпня 2020 року в Україні вступив у силу Закон "Про державне регулювання діяльності щодо організації та проведення азартних ігор", який скасував існуючу заборону на азартні ігри. Одним із ключових досягнень Комісії з регулювання азартних ігор та лотерей (КРАІЛ) стало формування правової основи для ліцензування операторів азартних ігор та сертифікації ігрового обладнання, що сприяло легалізації ринку азартних ігор.

КРАІЛ акцентує свою увагу на соціальній відповідальності у сфері азартних ігор. У 2022 році були ухвалені законодавчі акти, що сприяють боротьбі з ігровою залежністю, відомою як лудоманія, а також був сформований реєстр осіб, яким заборонено брати участь в азартних іграх. Станом на 2024 рік, до цього реєстру внесено більше 9300 осіб.

Завдяки введенню законодавчих норм, діяльність операторів азартних ігор була легалізована, що, у свою чергу, сприяло збільшенню доходів державного бюджету. Протягом чотирьох років роботи комісії до бюджету надійшло понад 5,6 мільярда гривень виключно від ліцензійних платежів.

З моменту старту діяльності комісії видано більше 7 тисяч ліцензій на здійснення азартних ігор.

Після початку повномасштабного конфлікту в 2022 році КРАІЛ запровадила санкції щодо російських операторів азартних ігор, зокрема, шляхом заборони їхньої діяльності на території України. Комісія активно працює над ізоляцією Росії в галузі азартних ігор та фінансових транзакцій.

У 2024 році були створені юридичні документи, що забезпечують реалізацію Державної системи онлайн-моніторингу. Це нововведення дозволить здійснювати контроль за діяльністю організаторів азартних ігор у режимі реального часу, що суттєво підвищить прозорість ринку. Завдяки цій системі стане можливим відстежувати фінансові операції та активність учасників. В результаті цих заходів було заблоковано понад 3200 нелегальних азартних сайтів і мобільних застосунків.

Один із головних викликів полягав у порушеннях законодавства з боку організаторів азартних ігор, зокрема у допуску до участі осіб, які страждають на лудоманію. У результаті були накладені фінансові штрафи на загальну суму 14 мільйонів гривень.

До жовтня 2023 року не існувало спеціалізованого органу для контролю реклами азартних ігор, що спричинило численні правопорушення. Після запровадження контролю ситуація покращилася, проте регулятор все ще стикається з викликами, пов'язаними з нелегальною рекламою в інтернет-просторі.

Дійсно, зафіксовано багато випадків порушення законодавства, особливо в частині допуску людей, які страждають на ігрову залежність, до азартних ігор. Комісія з регулювання азартних ігор та лотерей (КРАІЛ) вжила заходів, наклавши штрафи та активно блокуючи доступ до нелегальних ресурсів. В результаті було ухвалене рішення про блокування більше 3200 доменів і мобільних додатків, що пропонували незаконні азартні ігри.

Стратегічні завдання КРАІЛ на період 2024-2026 років охоплюють чотири ключові напрямки: забезпечення державного регулювання та моніторингу азартних ігор, створення оптимальних умов для розвитку ринку, захист прав громадян, а також зміцнення інституційних можливостей комісії. Серед важливих ініціатив передбачається цифровізація реєстрів та посилений контроль за рекламою азартних ігор.

Однією з головних цілей стало створення постійного механізму для блокування нелегальних азартних сайтів, а не лише під час дії воєнного стану. Крім того, важливо поліпшити систему контролю за діяльністю операторів та підвищити ефективність моніторингу реклами азартних ігор на початкових етапах.

Так, потребує вдосконалення механізм застосування санкцій до операторів, які порушують законодавство, а також необхідно забезпечити постійний контроль за рекламою азартних ігор. Також важливо посилити контроль за нелегальними операторами, особливо у сфері онлайн-ігор.

Оптимізація функціонування реєстрів та цифровізація процесів залишаються важливими аспектами для підвищення ефективності. Також важливо автоматизувати процес надання адміністративних послуг в електронному форматі та забезпечити спрощений доступ до реєстрів через Єдиний державний вебпортал.

Сфера грального бізнесу завжди викликала жвавий інтерес як у суспільства, так і в засобах масової інформації. Протягом роботи КРАІЛ виникло декілька резонансних скандалів. Головною темою обговорень стало питання реклами азартних ігор. Зовнішня реклама гральних закладів стала предметом численних дебатів, особливо враховуючи її можливий негативний вплив на населення.

У відповідь на ці виклики було прийнято рішення Ради національної безпеки і оборони України від 20 квітня 2024 року, спрямоване на обмеження реклами азартних ігор в Інтернеті та інших медіа. Постановою Кабінету Міністрів України було введено жорсткі обмеження на рекламу азартних ігор, включаючи заборону використання певної символіки та обмеження контенту, що може бути рекламою азартних ігор.

Крім того, організатори онлайн-азартних ігор зобов’язані запроваджувати системи контролю за витратами учасників, а також встановлювати ліміти на фінансові витрати та тривалість ігрового процесу. Ці ініціативи спрямовані на зменшення ризиків виникнення залежності від азартних ігор та на захист прав гравців.

КРАІЛ активно реагує на всі публічні скандали та звинувачення у непрозорості діяльності операторів азартних ігор. Одним із ключових кроків є проведення позапланових перевірок, які дозволяють оперативно виявляти порушення та застосовувати до порушників фінансові санкції. За чотири роки роботи було проведено 12 позапланових перевірок, результатом яких стали штрафи на загальну суму 14 мільйонів гривень.

Крім того, КРАІЛ активно взаємодіє з правоохоронними структурами, зокрема з Службою безпеки України, з метою контролю та заборони доступу до нелегальних азартних сайтів. Завдяки спільній роботі було заблоковано більше 3200 доменів, які проводили азартні ігри без належних ліцензій.

Related posts